توسط
ویرایش شده توسط

پذیرش و مهاجرت تحصیلی برای رسیدن به آرزوها در سرزمین های دور به یکی از دغدغه های بزرگ جوانان کشورم بدل شده است. در این مقاله به چرایی این اتفاق نمیپردازیم زیرا که جامعه شناسان و کارشناسان در مجلات معتبر همواره این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داده اند. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با یک مسیر موفقیت در این راه آشنا سازیم. در صورتی که شما چشم انداز درستی از این مسیر داشته باشید علاوه بر اینکه صرفه جویی زیادی در هزینه های شما خواهد شد، بر آن سرعت دستیابی به اهدافتان نیز افزوده خواهد شد و خیلی زودتر به نتیجه دلخواه خواهید رسید. اجازه دهید در ادامه شما را با مراحل اصلی و چشم انداز مسیر پذیرش تحصیلی آشنا کنیم.

مسیر کلی برای ادامه تحصیل به این صورت است که در مرحله اول شما باید اقدام به اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر نماید و بعد از اینکه دعوت نامه دانشگاه مقصد را دریافت کردید مدارک لازم را جهت صدور ویزا تحصیلی به سفارت آن کشور ارسال نمائید تا ویزای تحصیلی شما صادر شود. تنها بعد از صدور ویزا میتوانید وارد کشور مقصد شوید و صرف داشتن دعوتنامه دانشگاه شما قادر به ورود خاک آن کشور نیستید.

ادامه تحصیل در خارج از کشور در هر جایی نیاز به ویزای غیر مهاجرتی دارد. ویزا ها همواره در دو نوع صادر میشوند. ویزای مهاجرتی به آن دسته از ویزاها گفته میشود که با دریافت آن فرد میتواند در کشور میزبان برای مادام العمر زندگی کند اما در ویزای غیر مهاجرتی که با اهداف مختلف صادر میشود فرد باید در یک مدت معین در کشور میزبان اقامت نماید و بعد از اتمام مهلت ویزا از آن کشور خارج شود و یا به روش مشخص شده ویزا را تمدید نماید. ویزا های تحصیلی از نوع غیر مهاجرتی است که در برخی از کشورها افراد بعد از اتمام تحصیلی میتوانند در صورت داشتن شرایط آن را به ویزا مهاجرتی و اقامت دائم تبدیل کنند.

پذیرش از کدام دانشگاه بگیرید؟

باید بدانید که برای اخذ پذیرش بایستی در اولین مرحله کشور مقصد را انتخاب نمائید. برای انتخاب کشور مقصد باید به نکات مهمی توجه شود. به عنوان مثال دوری راه، هزینه ها، زبان، فرهنگ و موارد متعدد دیگری میتوانند در انتخاب شما تاثیر بگذارند. اگر شما قصد دارید بعد از اتمام تحصیلی در کشور مقصد مقیم شوید باید حتما قوانین مربوط به مهاجرت آن کشور را مطالعه بفرمائید تا بهترین تصمیم گرفته شود. آیا با وضعیت آب هوایی کشور مقصد میتوانید کنار بیایید؟ دهها سوال برای انتخاب یک کشور میتواند وجود داشته باشد. به همه جنبه های فکر کنید و مهمترین ها را یاداشت کرده و پاسخشان را بیابید. شاید با طرح سوال در همین سایت سایر کاربران هم بتوانند شما را در این مسیر یاری کنند. همواره سعی کنید تجربه های دیگران را هم بشنوید و سپس تصمیم بگیرید.

پس از تعیین دانشگاه شما باید به نکته مهم بعدی بپردازید. آیا قصد بازگشت به ایران را دارید یا خیر و یا مطمئن نیستید؟ اگر شما شاید روزی به ایران بگردید باید حتما از دانشگاهی پذیرش اخذ نمائید که مدرک آن دانشگاه در مقطع مورد نظر مورد تائید وزارت علوم ایران باشد. همواره از هر جای دنیا که مدرک گرفته باشید حتما باید برای ارزیابی و معادل سازی برای وزارت علوم ارسال شود تا بعد بتوانید در بازار ایران به کار مرتبط با مدرک خود مشغول شوید. شاید شما در دانشگاهی درس بخوانید که به عنوان مثال مقطع کارشناسی آن مورد تائید وزارت علوم باشد ولی مقطع دکتری و ارشد آن دانشگاه مورد تائید نباشد. در این صورت شما باید به این مساله مهم توجه کنید که در بازگشت دچار مشکلی نشوید.

توجه داشته باشید که وزارت علوم ایران همواره لیستی از دانشگاههای مورد تائید خود را در سایت منتشر میکند و باید از آن پرینت بگیرید. دانشگاههای مورد تائید هر کشور به تفکیک مقاطع در سایت وازارت علوم قرار دارد. شاید یک دانشگاه بعد از مدتی به لیست اضافه و یا از آن حذف گردد. معیار اصلی در اینجا زمان اخذ پذیرش است. آیا در زمان اخذ پذیرش و شروع تحصیل دانشگاه مورد نظر در لیست تائید شده های وزارت علوم بود یا خیر؟
لازم به توضیح است که اگر قصد معادل سازی مدرک خود را دارید به این امر مهم توجه کنید. شما باید برای مدت معین در کشور مقصد حضور داشته باشید. منظور از مدت جمع حضور شما در آن کشور است. همواره در سایت وزارت علوم مدت مورد نیاز برای معادل سازی مدرک آورده شده است که هر چند وقت به روز رسانی میگردد.

لینک سایت وزارت علوم جهت بررسی دانشگاههای معتبر کشورهای مختلف


اگر هدف شما بازگشت به ایران نیست بدون شک این لیست مهم نیست ولی برای داشتن فرصت شغلی بهتر باید دانشگاههایی را انتخاب کنید که رنکینگ بالاتری دارند. شما میتوانید هر ساله رنکینگ برترین دانشگاههای دنیا را در این لیست مشاهده فرمائید.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی؟
برای اینکه بتوانید از یک دانشگاه معتبر خارجی پذیرش تحصیلی بگیرید بایستی تا مدارکی را از قبل آماده نمائید. پاسپورت معتبر، ترجمه مدارک و ریز نمرات تحصیلی قبلی، مدرک زبان، نامه تمکن مالی، توصیه نامه اساتید، رزومه، پروپوزال یا طرح تحقیق و انگیزه نامه از مدارک رایج برای پذیرش تحصیلی برای هر کشوری میباشند و صد البته در برخی از رشته های خاص و برخی از دانشگاهها مدارکی همچون جی آر ای GRE و یا سایر مدارک را نیز از شما خواهند خواست. آیا شما مدارک لازم برای اخذ پذیرش را آماده کرده اید؟ ما در ادامه هر یک از این مدارک را به صورت تک به تک مورد بررسی قرار میدهیم.

پاسپورت معتبر
شما برای اینکه بتوانید از کشور خارج شوید و وارد یک کشور دیگر شوید به یک پاسپورت معتبر نیاز دارید تنها به داشتن پاسپورت معتبر است که میتوانید نسبت به اخذ ویزا هم اقدام کنید. برای اخذ پاسپورت میتوانید به مراکز پلیس بعلاوه ده +10 در شهر محل اقامت خود مراجعه نمائید تا پس از تحویل مدارک و پرداخت هزینه ها پاسپورت شما صادر گردد. در نظر داشته باشید که پسران برای دریافت پاسپورت نیاز به معافیت از خدمت سربازی و یا کارت پایان خدمت سربازی خواهند داشت. خانم های متاهل نیز باید از همسر خود اجازه محضری داشته باشند. شما با مراجعه به مراکز صدور پاسپورت میتوانید سوالات خود را در این زمینه بپرسید و یا در همین سایت با ارسال پرسش، پاسخ خود را از سایر کاربران با تجربه تر دریافت نمائید.


مدارک تحصیلی و ترجمه آنها
شما همواره برای ادامه تحصیل در هر مقطعی نیاز به دریافت مدارک از آخرین مرکز تحصیلی که پیش از این در آن حضور داشته اید نمائید و سپس اقدام به ترجمه مدرک و ریز نمرات نمائید. به عنوان مثال اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را دارید باید ریز نمرات و مدرک دیپلم خود را دریافت و ترجمه نمائید. برای ترجمه میتوانید از دارالترجمه های رسمی استفاده نمائید.
در صورتی هم که بخواهید برای کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهید نیاز به ترجمه مدرک کارشناسی و ترجمه ریز نمرات کارشناسی خواهید داشت.
برای ادامه تحصیل در دوره دکتری معمولا باید ترجمه مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد و ریز نمرات هر دو دوره را ترجمه نمائید.
در نظر داشته باشید که دریافت اصل مدرک و ریز نمرات در خیلی از دانشگاهها منوط به تسویه حساب مالی، وامها و یا انجام تعهد اتی از قبیل گذراندن طرح های خدمتی خواهد داشت و بعد از آن قادر به دریافت اصل مدارک تحصیلی و ریز نمرات خو خواهید شد.

آنچه در این مقاله نگاشته شد بخشی از مراحل اخذ پذیرش از یک دانشگاه خارجی بوده است. در مقاله بعدی سردبیر، ادامه این روند توضیح داده خواهد شد و مدارک مورد نیاز برای پذیرش از دانشگاههای معتبر خارجی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

امیدواریم این مقاله مفید بوده باشد
سلامت باشید

ارزیابیمشاوره اختصاصی - درخواست سرویس

Social Icons

1 پاسخ

توسط
فوق العاده مقاله خوبی و کاربردی بود. ممنون از شما تیم خوب بامهاجر که بدون هیچ چشم داشتی این همه اطلاعات خوب رو که وکلا برای کلی پول میگیرن در اختیار ما قرار میدید. سپاس

✅ پاسخ دهی و یا مشاوره ویژه: سریع، دقیق، اختصاصی

مرحله دوم گرین کارت نخبگان آمریکا

مشاهده تجربه دوستان در کار با بامهاجر

ویزای تحصیلی: پذیرش و ویزا

ویزای توریستی کانادا: در پنل پیشرفته مهاجرتی دانشنامه بامهاجر

مشاوره برای مصاحبه سفارت آمریکا

ویزای توریستی آمریکا: در پنل پیشرفته مهاجرتی دانشنامه بامهاجر

پنل پشتیبانی آنلاین برندگان لاتاری

استارت آپ کانادا

سوپروایزر ویژه گرین کارت نخبگان

پشتیبانی از گرین کارت خانوادگی

سوالات مشابه

1 پاسخ
مطرح شده اکتبر 15, 2022 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
مطرح شده اکتبر 16, 2022 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
مطرح شده اکتبر 14, 2022 توسط پرستو
1 پاسخ
مطرح شده آپریل 18, 2023 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
مطرح شده سپتامبر 8, 2023 توسط کابر مهمان
0 پاسخ
مطرح شده جولای 27, 2023 توسط دانشنامه بامهاجر
1 پاسخ
مطرح شده اکتبر 14, 2022 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
مطرح شده 9 ژانویه 2024 توسط کابر مهمان
1 پاسخ

به بزرگترین دانشنامه آنلاین مهاجران ایرانی خوش آمدید. این جا میتونی برای حل مشکلت سوال بپرسی و اگر تونستی به سوالات سایرین هم جواب بدهید تا مشکلشون حل بشه. همه ما اینجا به هم کمک میکنیم.

ثبت درخواست

پشتیبانی واتساپ

پشتیبانی تلگرام

رزرو وقت مشاوره آنلاین

تماس با ما       ارزیابی تخصصی

دانشنامه آنلاین با مهاجر Sticky Banner
X مشاوره ویژه
X
...