توسط

همیشه اولین گام برای پذیرش در دوره های تحصیلی ریسرچ بیس، نوشتن پروپوزال میباشد. البته که برخی از مقاطع تحصیلی به دلیل کورس محور بودن نیاز به پروپوزال ندارند ولی حتی دانشجویان این مقاطع نیز در مرحله ای از تحصیل نیاز به نوشتن پروپوزال خواهند داشت. با ما همراه باشید تا به طور خلاصه مراحل نوشتن پروپوزال را بیاموزید. این دستورالعمل توسط یکی از اساتید دانشگاه با بیش از 20 سال سابقه تحقیق و تدریس نوشته شده است لذا میتواند یک منبع مناسب برای دانشجویان اغلب رشته ها قرار گیرد. یادآوری میکنیم این روش پروپوزال نویسی برای برخی از رشته ها مثل حقوق مناسب نیست.

مرحله 1: موضوع و عنوان بنویسید

یک موضوع مناسب انتخاب کنید. لطفا توجه فرمائید که موضوعی انتخاب نمائید که به آن علاقمند باشید، در راستای هدف تحصیلی باشد و اگر قرار است فاند هم داشته باشید باید با استاد مربوطه هماهنگ باشید تا در راستای فاند باشد. البته که باید ها و نباید های انتخاب موضوع با توجه به هر دانشجو متفاوت است. برای شروع در گوگل اسکالر بگردید. موضوعی که دوست دارید کار کنید را سرچ کنید و کار محققان دیگر را مطالعه کنید.

مرحله 2: نوشتن مقدمه

مقدمه ای از تحقیق بنویسید. این مقدمه باعث میشود تا خواننده یک پیش زمینه مناسب برای خواندن پروپوزال شما بیابد. یادتان نرود از همان مقدمه باید از رفرنس گذاری در متن استفاده کنید. هر دانشگاهی استایل خاص خودش برای رفرنس گذاری دارد. برخی از APA  و برخی از سیستم ونکور و برخی از سایر سیستم ها یا حتی  روش خاص خود استفاده میکنند. پس بهترین کار این است که از نرم افزاری مانند Endnote  استفاده کنید زیرا در هر زمان میتوانید استایل رفرنس خودتان را تغییر دهید و به دانشگاههای مختلف ارسال کنید.

مرحله 3: بیان مساله و اهمیت تحقیق

باید در چند پارگراف توضیح دهید چه مشکلی وجود دارد و حال چه اهمیتی دارد تا شما این مشکل را حل کنید. به عنوان مثال شما قصد دارید لامپ منزلتان را عضو کنید. دلیل شما برای تعویض لامپ چیست؟ ایا لامپ سوخته؟ ایا نور کم هست یا دلیل دیگر. پس یک مشکل وجود داشت که شما برای حل آن مشکل تصمیم به تعویض لامپ گرفتید. تحقیق هم به همین سادگی است. چه مشکلی وجود دارد؟ این میشه بیان مسئله و سپس راهکارتان را برای رفع آن مشکل خواهید گفت. در بیان مسئله باید حتما از مراجع هم استفاده کرد. مثلا شما قصد دارید داروی چاقی درست کنید. درسته همه میدونیم چاقی مشکل دنیا هست ولی شما باید رفرنس بدید به مقالات جدید تا اثبات کنید این مشکل حاد است.

مرحله 4: اهداف و فرضیه ها

در این مرحله شما باید هدف کلی، هدف های اختصاصی و فرضیه های تحقیق را بنویسید. توجه فرمائید هدف و فرضیه ها باید بیان مسئله و ضرورت تحقیق را پوشش دهند.

مرحله 5: روش شناسی تحقیق

در این مرحله باید به روش تحقیق بپردازید. نمونه و جامعه آماری چیست؟ ابزارهای اندازه گیری شما چی هستند؟ تست های به چه صورت انجام میشوند. اگر مطالعه هست چگونه مطالعه انجام میشود؟ اگر پرسشنامه دارید بنویسید. پایایی و روایی آزمونها و ابزارها را بنویسید.

مرحله 6: روش آماری

روش های آماری که در تحقیق برای آزمون فرضیه ها و نیز ارائه داده های توصیفی استفاده میکنید را بنویسید. شما باید نام نرم افزارهای آماری هم که استفاده میکنید را در اینجا بیاورید.

مرحله 7: زمانبندی تحقیق

در این بخش باید به صورت یک جدول زمانبندی تحقیق خود را بنویسید.

 

مرحله 8: منابع مالی مورد نیاز

برخی از اساتید پیش بینی منابع مالی مورد نیاز را نیز از دانشجویان میخواهند که باید در اینجا نوشته شود.

مرحله 9: منابع

در این مرحله شما باید لیست منابع مورد استفاده در تحقیق را بیاورید. توجه فرمائید منابع به صورت اینتکست یعنی در متن و اندتکست یعنی در انتهای متن باید گزارش شوند.

 

مرحله 10:

پروپوزال را چند بار بخوانید و خوب ویرایش کنید. ما برای پروپوزالهای فارسی نیز توصیه به چند بار خواندن داریم. حال که به زبان دیگری پروپوزال مینویسید لازم است تا چندین و چند بار آن را مطالعه کنید تا ایرادات آن برطرف شوند.

سالم باشید

توصیه میکنیم این ابزار را هم برای تبدیل نمرات و معدل به سیستم بین المللی GPA  استفاده فرمائید

محاسبه آنلاین نمره GPA

ارزیابیمشاوره اختصاصی - درخواست سرویس

Social Icons

1 پاسخ

توسط
خیلی راهنمایی عالی بود.

متشکرم

✅ پاسخ دهی و یا مشاوره ویژه: سریع، دقیق، اختصاصی

مرحله دوم گرین کارت نخبگان آمریکا

مشاهده تجربه دوستان در کار با بامهاجر

ویزای تحصیلی: پذیرش و ویزا

ویزای توریستی کانادا: در پنل پیشرفته مهاجرتی دانشنامه بامهاجر

مشاوره برای مصاحبه سفارت آمریکا

ویزای توریستی آمریکا: در پنل پیشرفته مهاجرتی دانشنامه بامهاجر

پنل پشتیبانی آنلاین برندگان لاتاری

استارت آپ کانادا

سوپروایزر ویژه گرین کارت نخبگان

پشتیبانی از گرین کارت خانوادگی

سوالات مشابه

1 پاسخ
مطرح شده آگوست 29, 2023 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
مطرح شده اکتبر 9, 2023 توسط کابر مهمان
0 پاسخ
مطرح شده 3 فوریه 2024 توسط N
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
مطرح شده آگوست 18, 2023 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
مطرح شده اکتبر 14, 2023 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
1 پاسخ
مطرح شده آگوست 21, 2023 توسط کابر مهمان
1 پاسخ
2 پاسخ

به بزرگترین دانشنامه آنلاین مهاجران ایرانی خوش آمدید. این جا میتونی برای حل مشکلت سوال بپرسی و اگر تونستی به سوالات سایرین هم جواب بدهید تا مشکلشون حل بشه. همه ما اینجا به هم کمک میکنیم.

ثبت درخواست

پشتیبانی واتساپ

پشتیبانی تلگرام

رزرو وقت مشاوره آنلاین

تماس با ما       ارزیابی تخصصی

دانشنامه آنلاین با مهاجر Sticky Banner
X مشاوره ویژه
X
...